Η γιόγκα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο του Μεταβολικού Συνδρόμου

Εάν πάσχετε από ένα συνδυασμό της υψηλής αρτηριακής πίεσης, αυξημένων επίπεδων σακχάρου στο αίμα, υπερβολικό σωματικό λίπος γύρω από τη μέση και υψηλά επίπεδα χοληστερόλης, το πιθανότερο είναι να πάσχετε από μεταβολικό σύνδρομο.

Το μεταβολικό σύνδρομο είναι όλο και περισσότερο κοινό, με εκατομμύρια ανθρώπων να πάσχουν από την πάθηση. Ενώ ένα από τα παραπάνω συμπτώματα και από μόνο του δεν μπορεί να είναι πρόβλημα, όταν όμως τα ζητήματα αυτά συμβαίνουν μαζί ως ένα σύμπλεγμα, αυξάνουν σημαντικά τον κίνδυνο καρδιακής νόσου, εγκεφαλικού επεισοδίου και διαβήτη.

Μπορεί η γιόγκα να βοηθήσει στην πρόληψη του μεταβολικού συνδρόμου; Μια νέα ερευνητική μελέτη δείχνει ότι: Οι άνθρωποι που ασκούνται τακτικά στη γιόγκα, ήταν μεταβολικά πιο υγιείς από ό, τι όσοι δεν κάνουν γιόγκα, διαπιστώνοντας ότι η τακτική πρακτική της γιόγκα μπορεί να βοηθήσει στην προστασία από τις επιπτώσεις του μεταβολικού συνδρόμου.

Το μεταβολικό σύνδρομο είναι εξαιρετικά κοινό στις δυτικές κοινωνίες. Η γενετική, ο τρόπος ζωής, το περιβάλλον και όλα μαζί παίζουν ένα ρόλο, πράγμα που σημαίνει ότι η αντιμετώπιση του προβλήματος δεν είναι τόσο απλό όσο το τρέξιμο σε ένα διάδρομο ή επιλέγοντας μια σαλάτα αντί κόκκινο κρέας. Οι περισσότεροι γιατροί συμφωνούν, ωστόσο, ότι η απώλεια του κοιλιακού λίπους (ακόμη και το ελάχιστο) και κάνοντας υγιείς αλλαγές στον τρόπο ζωής, είναι οι πιο αποτελεσματικοί τρόποι για την αντιστροφή του μεταβολικού συνδρόμου.

Για πολλούς ανθρώπους, «αλλαγές στον τρόπο ζωής» σημαίνει δίαιτα και αερόβια άσκηση, όπως το περπάτημα ή το τρέξιμο. Και ενώ αυτό είναι ένα βασικό μέρος της διαχείρισης του Μεταβολικού Συνδρόμου, παραμελεί την κρίσιμη πτυχή της νόσου: η σύνδεσή του με το άγχος. Άγχος δεν είναι μόνο το να αισθάνεστε άσχημα, έχει αποδεδειγμένες φυσικές συνέπειες για το σώμα σας, συμπεριλαμβανομένων των μεταβολικών διεργασιών σας. Οι φυσικές επιδράσεις του στρες μπορεί να αυξήσουν το μεταβολικό ρυθμό σας ή να επιδεινώσουν τυχόν μεταβολικά προβλήματα που ήδη έχετε. Παρατεταμένο άγχος συνδέεται με την ανάπτυξη του μεταβολικού συνδρόμου και του κινδύνου για καρδιακή νόσο, διαβήτη, εγκεφαλικό επεισόδιο, ακόμη και ορισμένα είδη καρκίνου.

Δεδομένου ότι η γιόγκα έχει γίνει γνωστό ότι μειώνει το στρες, αυτό που παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον είναι το κατά πόσον η πρακτική της γιόγκα θα έχει αντίκτυπο στο μεταβολικό σύνδρομο. Στη μελέτη, οι ερευνητές από την Ινδία σύγκριναν την μεταβολική υγεία των μακροπρόθεσμα ασκούμενων με εκείνων των μη-ασκούμενων, καθώς και με άτομα που έχουν διαγνωστεί με μεταβολικό σύνδρομο. Η μελέτη περιελάμβανε 46 άτομα: 16 άτομα που ασκούνται τακτικά στη γιόγκα για 90 λεπτά ημερησίως, 15 άτομα τα οποία δεν άσκησαν καθόλου τη γιόγκα, αλλά επίσης δεν έχουν μεταβολικό σύνδρομο, και 15 άτομα με μεταβολικό σύνδρομο.

Τα άτομα οδηγήθηκαν μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων που αποσκοπούν είτε να προκαλέσουν άγχος ή την προώθηση της χαλάρωσης. Για παράδειγμα, για να προκαλέσουν στρες, οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να συμμετάσχουν σε μια διανοητική αριθμητική δοκιμασία. Για να προωθήσει τη χαλάρωση, τα άτομα ασκούνται στο διαλογισμό και τις αναπνοές.

Μετά από κάθε πείραμα, τα υποκείμενα έλαβαν μία ποικιλία δοκιμών για να μετρηθεί το επίπεδο του στρες και της μεταβολικής υγείας. Εκτός από το βάρος τους, την αρτηριακή πίεση, καθώς και το ποσοστό από την κατανάλωση οξυγόνου. Η κατανάλωση του οξυγόνου είναι ένας καλός δείκτης της μεταβολικής υγείας, επειδή τείνει να είναι χαμηλότερη στους ανθρώπους που είναι σε φόρμα και υγιείς και είναι υψηλότερη σε άτομα με τις παθολογίες που συνθέτουν το μεταβολικό σύνδρομο, όπως η υπέρταση και ο διαβήτης.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι τα άτομα της ομάδας γιόγκα είχαν χαμηλότερο ποσοστό κατανάλωσης οξυγόνου, τόσο από τα άτομα που δεν ασκούνταν στη γιόγκα όσο και από τα άτομα με μεταβολικό σύνδρομο, ένας δείκτης μεγαλύτερης μεταβολικής και γενικής υγείας. Οι ερευνητές επίσης διαπίστωσαν ότι η ομάδα της γιόγκα εμφανίζει μεγαλύτερη μεταβλητότητα στην κατανάλωση οξυγόνου σε όλες τις δραστηριότητες. Οι άνθρωποι στην ομάδα της γιόγκα ήταν σε θέση να αναπνέουν πιο βαθιά (και κατά συνέπεια πιο αποτελεσματικά) κατά τη διάρκεια των περιόδων άσκησης, και μπορούσαν επίσης να ανακάμψουν πιο γρήγορα.

Η μελέτη παρέχει κάποιες προκαταρκτικές ενδείξεις ότι η γιόγκα μπορεί να αυξήσει τη μεταβολική ανθεκτικότητα και μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου. Οι ερευνητές τόνισαν, ωστόσο, ότι χρειάζεται περισσότερη έρευνα σχετικά με τις δυνατότητες των θεραπειών γιόγκα για τη διαχείριση, την πρόληψη ή την αναστροφή του μεταβολικού συνδρόμου που είναι απαραίτητη.

Απάντηση